La dificultat ortogràfica d’aquest fonema és molt gran per a aquest primer nivell de l’escriptura. Per això no pretendrem de cap manera que l’infant l’escrigui bé tot sol sense ajuda.
Recordem que el fonema /s/ es pot representar de cinc maneres diferents:
– s, com a sol, pomes, mosques, cansat
– ss, com a bossa
– ç, com a llençol, braç
– c, com a cel, cirera, ocell, balances
– x, en pocs casos, com a excursió
L’objectiu en aquest estadi és que l’infant aprengui a llegir totes aquestes possibilitats com a [s] i que s’adoni que hi ha diverses maneres d’escriure aquest so.
Per a aconseguir una bona ortografia és necessària la memorització visual. Però, a més, hi ha algunes normes que hi ajuden.
- Per a saber si hem d’escriure ç o c:
La ç va amb a, o, u; també a final de paraula.
La c va amb e, i.
(exemples: plaça, places, braç).
- Per a saber si hem d’escriure s o ss:
La ss només s’escriu entre vocals (exemples: passar, ossos).
L’ús de s/ss, c/ç respon a l’etimologia de la paraula i per tant forma part totalment de l’ortografia arbitrària que es treballa a cursos superiors. Ara bastarà que els infants sàpiguen escriure correctament algunes d’aquestes paraules.